Hong Kong ( 12 - 16 March 2018 )

Friday 7 December 2018

Hong Kong.

Plan nak ke Hong Kong dari 2016, sampai la 2018, baru berkesempatan dapat pergi. Kali ini saya ke Hong Kong berdua bersama rakan saya. Ticket ke Hong Kong kami beli 3 bulan awal lebih kurang RM650 return termasuk luggage & juga meal. Kami ke Hong Kong selama 5 hari 4 malam.

DAY 1

Flight ke Hong Kong makan masa selama lebih kurang 4 jam. Flight kami pada pukul 4.10 petang dan sampai di Hong Kong dalam pukul 8.15 malam. Tiba di Hong Kong International Airport, kami terus menuju keluar untuk clear passport. Airport Hong Kong sangat besar, ikut je direction keluar untuk cop passport.

Clear skies

Selesai cop passport, kami tunggu hamper 20 minit untuk collect luggage. Sebab orang terlalu ramai masa cop passport tadi. Selesai collect luggage, kami terus ke counter berhadapan pintu keluar untuk collect Octopus Card & juga sim card.

Kami beli Octopus Card & sim card awal awal online di KLOOK. Jika anda nak ke Hong Kong, beli pakej2 di KLOOK. Harga sangat murah berbanding beli on the spot. Bila dah siap siap beli online, anda akan dapat voucher untuk redeem barang yang anda beli. Contoh macam Octopus Card & simcard ni, saya perlu tunjuk voucher tu dekat counter & terus dapat. Cepat & sangat mudah. Octopus Card berharga RM48 & simcard RM28.

Contoh voucher yang kami beli di KLOOK

Dalam Octopus Card tu dah ada $50. Jadi kami tambah lagi $300 seroang untuk 5 hari.

Selesai di counter, kami terus menuju keluar menghala ke bus station untuk menaiki bus ke Chungking Mansions dia area Tsim Sha Tsui. Just ikut direction symbol bus, so nanti akan terus ke bus tation di airport tu. Kami mengambil bus A21 (City Flyer).

Beratur untuk tunggu bus

Bus ni kira macam bus KLIA-KL Sentral tapi bus ni ada beberapa pit stop la macam tu. Harga bus seorang $33. Bus ni guna Octopus Card. Tak silap boleh guna cash, tapi make sure cash tu genap2, kalau tak, driver bus tak kan pulangkan balance. Kami naik bus & turun di bustop Middle Rd/Nathan Rd untuk ke Chungking Mansions. Jangan risau nanti dia ada bagitahu next stop dekat mana, so just be alert okay. Perjalanan makan masa lebih kurang 40 mins.

Refer sini

Kami turun di station tersebut & terus menuju ke Chungking Mansions. Dalam 2 minit je jalan kaki dari bustop tu. Masuk entrance Chungking Mansions sangat ramai orang offer untuk guesthouse, just buat tak tahu & jangan layan.

Untuk trip kalini, kami pilih untuk tinggal di guesthouse di Chungking Mansions. Kami book awal di Booking.com seperti biasa. Kami stay di Las Vegas Guesthouse dengan harga RM600 untuk 4 malam. Jadi kami bahagi 2, so sorang RM300.

Pada awal agak susah nak cari guesthouse ni sebab banyak block block. Tapi guesthouse ni dah bagi direction awal awal so senang kami terus cari lift di block masing masing.
Bilik untuk 2 orang teramat lahhh kecil ya, memang tak ada ruang nak letak luggage kami yang besar ni. Luggage terpaksa letak bawah katil. Hotel di Hong Kong ni memang mostly kecil & kalau nak yang standard besar tu harga agak mahal. Okay la asalkan bersih, kita bukannya nak duduk dalam bilik 24/7 kan?

Selesai kemas barang, kami turun ke bawah untuk cari makan. Tapi dekat sini kedai banyak dah tutup sebab dah pukul 11 malam macam tu.7E je yang buka so, kami beli roti. Memang tak  buat apa untuk 1st day.

Malam tak pernah tidur di HK

Goodnight

DAY 2

Hari kedua cuaca sangat cantik tapi suhu pun not bad tak panas & tak sejuk sangat. Pukul 10 kami dah keluar untuk ke area Kowloon. Dari Kowloon, kami terus berjalan di area Avenue of Stars.

Kami juga sempat singgah di Habour City Mall dekat area situ juga. Banyak mall sebenarmya dekat Hong Kong ni. Kami jalan kaki keluar menuju ke Star Pier dalam 3 mins.

Wishlist nak naik cruise ni nanti

Best view in HK

Kami ke Star Ferry Pier untuk naik ferry ke Hong Kong Island. Ferry untuk ke Hong Kong Island mengambil masa lebih kurang 10 mins je. Harga pula seorang $3.7 upper deck & $3.10 untuk lower deck. Kami ambil upper deck sebab view lagi best. Guna Octopus card juga.

Diingatkan ferry pier ada 2 tau di Hong Kong Island. Satu di Wan Chai Pier & lagi satu di Central Ferry Pier No 7. Nak explore Hong Kong island, better turun di Central Ferry Pier No 7.

Refer sini

Kami berjalan kaki dalam 3 mins untuk ke Hong Kong Observation Wheel (ferris wheel). Kami beli ticket on the spot dengan harga seorang $20 sahaja. Not bad la pusing dalam3 round macam tu.

Ticket

Lepastu, kami menuju ke IFC Mall yang terletak lebih kurang 10 mins jalan kaki dari ferris wheel tersebut. Senang je nak ke IFC Mall, sebab ada tempat untuk jalan kaki terus masuk ke situ. Macam Pavi-KLCC.

View dari Apple Store

IFC Mall ada macam macam. Apple store pun besar 2 tingkat dekat situ. Kami spend around 1 jam lebih di situ.

My favourite!

Then kaki just jalan kaki menuju ke Mid-Level Escalator yang panjang tu. Actually kitaorang main redah je. Tak tahu mana entah kitaorg redah last last jumpa haha. Tak jauh pun dengan IFC Mall tu. Around 10 mins jalan kaki jumpa dah entrance escalator tu.
Area Mid-Lever Escalator ni best. Ada macam macam.

Ada Lush, ada hipster café & macam macam la. Kami spend time berjalan dekat situ around 1 jam jugak la sebab memang jauh & panjang escalator tu.

Mid-level Escalator

Kami terus patah balik ke IFC Mall untuk naik train di Hong Kong Station menuju ke Central Station. Satu station je pun jarak dia. Kami ke Central Station untuk ke Peak Tram. Kami pun dah beli awal awal ticket untuk ke Peak Tram ni. Harga combo RM51 seorang untuk fast lane + return ticket + entrance Sky Terrace 428. Saya nasihat kan lebih baik beli awal di KLOOK sebab memang senang & tak yah nak beratur lama kot.

Happy semacam

Kalau beli di KLOOK, print siap siap voucher & ikut instruction di situ. Kami ikut directions di mana agent KLOOK akan tunggu kami di Central Station exit K. Dekat Hong Kong ni train station dia punya banyak exit ya. Bayangkan dari A sampai K berapa banyak exit dia. Guna Octopus Card ya.

Refer MRT map disini

Kami keluar Central Station dan cari exit K. Kami nampak agent KLOOK tunggu dengan bendera tour. Boleh pilih masa untuk naik di Victoria Peak ni. Kami amik waktu petang sebab nak tengok sunset & nak tunggu view malam sekali. Serahkan voucher yang dah print tu, & agent KLOOK akan bagi kita ticket tram.

Tour guide akan bagi kita ticket tram ni

Lebih kurang 40 orang jugak lah join tour group ni. Kita akan jalan kaki follow tour guide tu untuk ke peak tram. Tak jah, dalam 10 mins jalan kaki dah sampai. Kami terus q fast lane untuk naik tram. Beratur dalam 20 mins jugak la sebab memang padat & ramai sangat orang time ni.

Yay dah sampai

Dalam tram

Macam tram dekat Bukit Bendera haha

Perjalanan tram ambil masa lebih kurang 15 mins macam tu. Kami terus ke Sky Terrace di building paling atas sekali. Masa kitaorang sampai ni cuaca around 14 degree sejukkk. Almost sunset, tapiii last last takde sunset. Keciwaaaaa.

Mana sunset :(

Almost dark

View malam

Tak kisah nak spend berapa lama dekat atas tu sebab takde maximum hours pun. Around pukul 9 malam kami turun. Tram nak turun ni pun ramai beratur dalam 30 mins.

Kami terus jalan kaki balik ke Central Station. Kena ingat road jalan kaki balik ke situ semula kalau tak sesat nanti lol.

Kami singgah makan di area Mid-Lever escalator. Street food in Hong Kong are the best! Makan sini memang mahal. Kami spend around $100 per head untuk makan malam.

Puas hati dinner malam ni semua sedap!

Lepas makan, kami jalan kaki semula ke Central Ferry Pier No 7. Agak jah tapi cuaca sejuk so tak rasa penat sangat pun. Tapi kaki nak tercabut jugak la lol. Dah pukul 12 malam, so dah balik tidur.

DAY 3

Tengok dalam forecast cuaca harini pagi hujan sikit & tengahari dah panas. Okay so tukar plan. Kita ke Disneyland harini yayyy. Actually nak ke Disneyland esok, tapi forecast hujan so tukar harini la ya.

Kami akan spend the whole day dekat sini, Kitaorang amik pakej sehari jee, ada pakej 2 hari tapi nak buat apa macam membazir masa & duit kot. Sehari dah boleh cover semua rides, jangan risau. Cuma pergi on weekdasy memang tak ramai orang sangat. Ticket Disneyland Hong Kong kami beli online di KLOOK juga dengan harga RM281 untuk seorang.

Untuk ke Disneyland, senang je cara naik train ke situ. Dari Chungking Mansions, jalan kaki ke Tsim Sha Tsui Station. Naik dari Tsim Sha Tsui Station & turun di Lai King station.

Dah excited terlebih bila nampak train mickey ni!

Dari station Lai King, amik line sebelah untuk ke Sunny Bay station. Turun di Sunny Bay station, tunggu di sebelah platform untuk ke Disneyland Resort. Senang & mudah. Naik train semua ni guna Octopus okay.

Disneyland train

Comelnyaaa

Rasa nak bawak balik satu
Kami sampai di Disneyland awal around 9.30 pagi. Tapi lum buka lagi, pukul 10 pagi baru buka. Kami spend masa di sekitar Disneyland dahulu. Time ni hujan gerimis dah, like non stop. Rasa nak menagis.

Eh eh dah sampaiii
Road to Disneyland Hong Kong

Kami spend the whole day di Disneyland naik semua rides yang ada termasuk lah ride budak2 sekali. Bayar mahal mahal naik la semua rides kan hahahaha.

Hi Mickeyyyyy

With Tigger

Make sure korang mintak sticker dengan orang yang jaga setiap entrance di setiap rides. Stickers semua lain lain, ada juga yang sama. Tapi amik je la. Kalau tak mintak diaorang tak bagi pun.

She's soo prettyyy

Awhhh

Hi Mr Stark

Untuk makan, di sini ada banyak je tempat makanan halal dlam Disneyland. Kena cari ada logo halal besar lagi dia tulis. Makanan dalam ni macam biasalah mahal sikit. Kami spend around $150 jugak la seorang untuk lunch.

RM25 ye haha

Sebelah petang ada Flights of Fantasy Parade. Yang ni paling best & seronok. Orang dewasa pun jadi budak budak bila join parade ni.

Little princess

Flights of fantasy parade

Actually sebelah malam ada fireworks before close kan, but tak tahu kenapa takde maybe sebab hujan renyai or castle tu tengah renovations. Tk dapat gambar depan castle tu so sedih.

Bye & I'm gonna miss youuuuu

Dah pukul 9 lebih, kami terus balik dengan melalui train route yang sama tadi. Penat gila tapi happy teramat lol.

Perut adh lapar, kami cari café di sekitar Tsim Sha Tsui. Kami ke The Spaghetti House untuk makan malam di situ. Kami spend around $140 untuk dinner malam ni. Makanan sini memang mahal so deal with it.

Level 2 The Spaghetti House tu

Balik hotel dah penat tidur.

DAY 4

Hari ni kami plan nak makan nasi Itik yay quack quack. Seperti biasa kami naik ferry di Star Pier & turun di Central Ferry Pier No 7. Dari situ kami jalan kaki ke Hong Kong station & naik train terus ke Causeway Bay station.

Causeway Bay station ni bawah tanah, so kira bila keluar, korang akan jumpa Time Square Hong Kong. Not bad & sangat besar mall ni. Dari Time Square, kami guna google map nak cari kedai nasi itik yang famous ni.

Laluan ke MRT

Kedai ni dekat area pasar & dia dalam food court. Tak jauh pun dalam 5 mins jalan kaki dah sampai, tapi bila dah sesat tu yang jauh rasanya. Kami sesat dalam 10 mins jugak la mencari sebab memang takde sign board nasi itik tu. Nama kedai nasi itik tu Wai Kee.

Dah 10 mins berpusing tempat sama, last last kami decided naik tangga pasar tu & daaaa jumpaaaaa. Dah tengahari & perut dah lapar so order nasi itik set $36 & Imran makan curry mee. Not bad memang sedap gila dekat sini. Datang sini should try this.

Finally!

List harga makanan dekat sini

Lepas makan, kami jalan jalan di sekitar area tu & balik ke time square. Kami terus ke Hong Kong station semula. Lepastu kami ke Lush di area Mid-Level Escalator. Ada lorong ni, dia ada mural. I don’t know la why semua orang jakun nak dating sini snap pic dekat sini. Dekat Malaysia melambak dah haha.

Lush!

Hipster cafe & street art

Kami ke café icecream Emack & Bolio’s dekat area situ juga. Sedap gila icecream dekat sini flovour semua memang tiptop & boleh pilih cone icecream yang ada macam macam. Kami pilih double scoop icecream with marshmallow cone pun dah $70. Worth every penny.

Hello pretty

Banyak pilihan flavor untuk cone

Makan sambil menagis

Kami terus ke Central Ferry Pier No 7 untuk balik ke Tsim Sha Tsui nak tengok Symphony of Lights. Every night ada start pukul 8 malam macam tu. Tak lama pun 10 mins mcam tu.

What a view

Then kami spend dakat area situ, meriah jugak la waktu malam ada ramai buat busker. Kami sempat naik ke Time Ball Tower dekat depan dari Star Ferry Pier tu.

Then kami dari Tsim Sha Tsui station naik train menuju ke Mong Kok station. Kami turun di Mong Kok station untuk ke Ladies Market. Ladies market buka petang till malam.

Kami tak beli apa pun dekat sini. Oh ya cuma beli mini pendrive yang comel comel $100 untuk 10pcs. Murah kan?

Comel semua pendrive dekat sini

Dekat sini taka da apa sangat pun dia macam Petaling Street je. Tapi area Mong Kok ni sangat happening sebab banyak kedai. Cari je apa semua ada, dari Cotton On, H&M, Adidas, Nike & macam macam lah.

Lepastu kami balik ke Tsim Sha Tsui station & terus balik ke hotel.

DAY 5

Last day dekat Hong Kong awal pagi kami ke Mirandor Mansions nak beratur beli cookies dkat Jenny Bakery. Jenny Bakery ni ada dalam Mirandor Mansions. Just jalan kaki 3 mins je dari Chungking Mansions, jumpa la Mirandor ni.

Yayy

Nasib baik beratur tak panjang, dapat la beli cookies 4 tin. Sumpah memang sedap gila cookies dekat sini. Wajib datang beli. Harga pun not bad.

List harga untuk all their cookies

Kami sempat singgah di iSquare depan je Chungking Mansion. Jalan jalan situ & singgah Starbucks beli tumblr hahaha.

Sempoi Starbuck dia

Tu depan tu Chungking Mansion

Luggage kami tinggal di hotel dulu. Sebelum ke airport, kami sempat pergi ke Choi Hung estate. Ni tempat famous nak bergambar. Ni building rumah apartment yang di cat warna rainbow.

Untuk ke sini, kami naik train dari Tsim Sha Tsui station terus ke Yau Ma Tei station. Tukar lane di sini, amik train menuju ke Choi Hung station. Turun di Choi Hung station, kami sesat jugak la dalam 5 minit sebab salah block.

Station Choi Hung pun dah rainbow

Tanya direction dkat makcik2 semua tak tahu English. So kitaorang cari budak sekolah yang pakai uniform sekolah mesti diaorang pandai English. Last2 jumpa & dia kata block seblah sana kena menyeberang jalan.

Dah jumpa yay

Yay finally jalan kaki dalam 10 mins dah jumpa. Wow terkejut sebab ramai yang bergambar dekat sini berlatarkan apartment yang rainbow ni. Kami spend almost 1 hour jugak la dekat sini dengan cuaca agak panas hahaha

Padahal tengah panas ni

After that, kami terus amik train balik & singgah dekat Prince Edward station dulu untuk lunch di Ma’s Restaurant. Menu sini not bad la dimsum pun sedap. Nasi goreng almost RM 70 sepinggang hahaha. Kami spend around $200 di sini.

Lapar

Lepas makan, kami singgah di Mong Kok station nak shopping last souvenir. Selesai shopping kami amik train balik ke Tsim Sha Tsui untuk amik luggage di hotel.

Aunty tu pun sibuk nak interframe lol

Flight kami malam so banyak masa lagi sebab tu kami habiskan all out harini. Kami ke airport dengan menaiki airport express. Dari station Tsim Sha Tsui, kami terus ke Lai King station untuk tukar ke platform menuju ke Tsing Yi station.

Dari Tsi Ying station kami terus amik airport express menuju ke Hong Kong International Airport.  Harga airport express RM23 pun kami beli di KLOOK.

Till next time Hong Kong, thank you :)

Flight balik kami pukul 8+ malam & nasib baik tak delayed. So far Hong Kong is one of my favorite city la. Cuma a bit expensive la semua benda dekat sini. Till next time Hong Kong :)