Krabi, Thailand (17-21 January 2016)

Thursday 9 March 2017

Krabi, Thailand.

Hello 2016 ! This gonna be my first trip for 2016. Where to? Heyy ofcoz Krabi, Thailand ! This is my second time ke Krabi. Last time bulan September pergi like so sad sebab time monsoon. Hujan non stop lepastu island hopping pun tak best, rugi betul rasanya. This time bulan January sangat sesuai kalau nak pergi pantai dan pulau di sekitar Thailand. Check disini untuk waktu yang sesuai melawat Krabi ( Krabi Forecast )

Ticket 2 months before dah siap siap beli. Harga ticket retun KUL-KBV-KUL rm300 per person. Kami pergi berlima. Plan just a few weeks before sebab saya dah ke sini so dah tahu sedikit selok belok Krabi.

Diingatkan watu Thiland adalah awal 1 jam dari waktu di Malaysia. So siap siap ya setting jam tangan & phone kamu semua agar tidak keliru.

DAY 1

Kami amik second flt KLIA2 ke Krabi pada pukul 11 pagi. Perjalanan mengambil masa tak lama pun lebih kurang 1 jam. Flt agak full pagi ni. As usual, before sampai, flt attendant akan bagi immigration card untuk diisi. Sampai Krabi airport terus cop passport dan turn ke lobi bawah. Krabi airport tak besar mana pun, but just nice lah.

5 of us

Terus ke lobi untuk amik shuttle bus airport to Aonang. Harga untuk shuttle bus direct terus ke Aonang / hotel yang kami pilih adalah sebanyak 150THB per person. Selesai beli tickets untuk shuttle bus, kami menuju keluar ke entrance untuk beli sim card Thailand. Actually negara Thailand ni, internet dia memang sangat laju, even wifi pun bersepah dekat sana sini. Kedai makan a.k.a warong tepi jalan pun ada wifi tau, jangan terkejut. Kami beli package sim card untuk 5 hari berharga 200THB untuk 5 GB kalau tak silap.

Selepas siap semua beli simcard, kami terus ke entrance untuk mendapatkan shuttle bus. Sampai di sana, staff shuttle bus akan dapatkan nama hotel yang kita stay di Aonang. Apabila shuttle bus sudah penuh, kami meneruskan perjalanan menuju ke Aonang. Perjalanan mengambil masa lebih kurang 1 jam setengah. Kalau nak relax more to beach ataupun nak happening, I suggest kamu untuk stay di Aonang. Jika stay di Krabi town, agak jauh untuk ke pantai. Terdapat banyak hotel or hostel backpacker di Aonang dan murah murah.

Pada trip kali ini kami mengambil pilihan untuk tinggal di sebuah banglo homestay yang terletak di Aonang. Harga untuk homestay ini agak mahal tetapi sangat selesa dan sangat bersih. Ada swimming pool lagi & tempat sangat strategik di Aonang. Harga untuk sebuah bilik untuk 4+1 orang hanya lah rm1250 untuk 4 malam. So kami bahagi 5, jadi RM250 untuk seorang. Boleh booking di booking.com
( Kithhome Krabi )

Shuttle bus akan berhenti di satu travel agency berdekatan pekan Aonang. Staff akan panggil nama hotel kita, kita akan turun di travel agency di situ. Mereka juga akan menawarkan package island hopping di situ. Jangan risau, jika tidak mahu, cakap sahaja sudah booking dia Aonang. Mostly price range di situ sangat mahal berbanding dengan agency yang jual di sekitar Aonang street. Dalam lebih kurang 5 minit menunggu, satu mini van akan dating untuk membawa kita terus ke hadapan hotel. Jangan risau, kita tak perlu bayar apa apa lagi.

Dapur

Living hall

Entrance Kithhome

Another corner untuk lepak lepak

Staircase

The best Kithhome memang 100% recommended

Sampai di hadapan hotel, di Kith Home, kami terus menunggu owner homestay tersebut untuk datang. Biasalah homestay so tiada kaunter receptions. Owner nya ialah mat saleh ya, dia dah lama menetap di Krabi. Selesai check in, kami terus rehat sebentar & keluar untuk late lunch. Hari pertama kami hanya berjalan kaki sekitar Aonang street.

Untuk kedai makan yang halal, Aonang memang bersepah dengan kedai makan yang halal. Kedai yang kami pilih adalah kedai tomyam & seafood. Owner tu pun tahu cakap bahasa melayu. So tiada la language barrier. Senang nak ber communicate. Untuk late lunch ni masing masing spend dalam lingkungan 200THB per person.

Dah petang tapi matahari panas terik

Selesai makan, waktu pun dah senja, kami pulang ke homestay. Pukul 8 malam, kami jalan kaki ke Aonang street untuk mencari package island hopping. Oleh kerana saya sudah tahu tempat yang murah untuk mendapatkan package island hopping, saya membawa mereka ke satu travel agency ni untuk book island hopping untuk keesokkan harinya. Kedai ni terletak di Aonang street. Salesgirl pun masih kenal saya lagi sejak bulan September lepas saya booking di situ untuk island hopping.

Terdapat banyak pilihan untuk package island hopping. Antaranya ialah;
1. -   Phi Phi Island
2. -    4 Islands
3. -    7 Islands Sunset Tour
4. -     Hong Island

Package ni berdasar kan harga dan range price paling mahal ialah ke Phi Phi Island mencecah sehingga 1800THB per person. Oh ya jika nak ke Phi Phi Island, bersabarlah kerana Phi Phi Island adahal tempat yang sangat sangat padat dengan tourist. Memang sentiasa crowded, lagi lagi time panas macam ni. Based on my last experiences, 7 islands sunset tour pun best tapi nak kelainan kali ni, saya suggest untuk ke Hong Island pula. Jadi kami memilih untuk ke Hong Island untuk lebih tenang & tak terlalu crowded seperti di Phi Phi.

Harga untuk Hong Island ni adalah 700THB per person & TIDAK TERMASUK 400THB untuk national park fees. Harga termasuk lunch halal & menaiki longtail boat. Agak mahal, dahulu national park fees hanyalah 200THB per person. Kali ni agaknya pihak kerajaan Thailand naikkan lagi harga mungkin sebab makin ramai tourist datang melancong ke Krabi.
Selesai mengambil package island hopping, kami bersiar siar di sekitar Aonang street dan dinner. Dinner cost around 200THB.
Kami kembali ke homestay awal untuk rest kumpul tenaga untuk esok ! Yay. Groceries shopping di 7 Eleven cost around 200THB Tamat day 1.

DAY 2
As usual, free breakfast dekat homestay but just roti bakar yang ringan ringan. Kami keluar ke restaurant berhadapan dengan homestay untuk breakfast nasi kuning. Breakfast untuk seroang lebih kurang 150THB.

Tuk tuk tik tik tok tok

Yes island hopping people !! Tuk tuk sampai di hadapan homestay kami pada pukul 9 pagi. Mostly kami tak mandi pun, just gosok gigi cuci muka sebab kejap lagi sah sah nak menyelam ke dasar laut kan? Hehe. Tuk tuk start ambil kami dahulu sebelum penumpang yang lain. Sampai di Ao nammao Pier, kami diberi number plat longtail boat untuk menerusksan island hopping. For me, I prefer longtail boat dari speedboat. Sebab speedboat laju so tak dpat la nak menikmati view dekat tengah laut nanti kan? Boat agak full but okay la ada je space lagi.

First pit stop, kami ke Daeng Island untuk snorkeling. Kami diberi masa selama 30 minit untuk snorkeling ke area tersebut. Memang tak payah merungut, air dasar laut sangat jernih. Selesai snorkeling, kami dibawa ke Lading Island. Boat beri masa dalam 40 minit untuk menikmati view di sini. Agak crowded tapi view memang cantik chill & relax.

Selepas Lading Island, kami ke satu lagi snorkeling point. Seperti biasa boat akan berhenti selama 30 minit untuk snorkeling tersebut.
Selesai snorkeling, kami bertolak ke Hong Island. So disini agak lama dalam 1 jam setengah untuk lunch, so di sini juga kamu akan bayar 400THB untuk national park fees. View di sini sangat sangat cantik ! Yang penting makanan halal sedap & boleh tambah lagi. Yes di sini sangat chill relax tak crowded langsung. Selesai makan, kami snorkeling di sekeliling Hong Island.

Jetty Hong Island

Lading Island

Hong Island

#FAZFI TAKES KRABI

Pemandu boat or staff tour akan panggil semula kita selepas 1 jam setengah berada di Hong Island. Seterusanya destinasi adalah ke satu point untuk snorkeling lagi sekali. Selepas itu kami dibawa ke Hong Lagoon untuk lihat view di sana. Tetapi tidak boleh snorkeling. Air nya pun paras pinggang sahaja. Tour tamat selepas itu.

Hong Lagoon

Kami sampai ke pier dalam pukul 5 petang, tuk tuk sedia tunggu dah hantar kami pulang ke homestay semula. Kami rehat dan malam baru keluar semula untuk ke Aonang street.

Tamat snorkeling yeahhh

Dinner untuk harini kami menghabiskan 250THB seorang. Selepas dinner, kami mengambil moto untuk sewa. Moto scooter Thailand adalah 200THB manakala untuk scooter Noovo 250THB. Sewa adalah untuk satu hari. Kami terus ke hotel Aonang Eco Inn untuk sewa moto. Jika kamu ingin menyewa moto, better sewa under hotel, kerana setiap sewaan moto, mereka akan memegang passport anda. Jika anda sewa moto under hotel, tidak usah risau kerana mereka memang sentiasa ada di receptions. Elakkan sewa moto di sekitar kaki lima Aonang street.

Kami mengambil 2 biji scooter Thailand & 1 biji scooter Noovo untuk disewa selama 2 hari. So seorang jatuh kepada 260THB. Kami terus mengisi petrol penuh untuk ketiga tiga moto yg berharga 300THB. Jadi kami share hanya membayar seorang 60THB. Kami bersiar siar di sekitar Aonang pada malam tersebut & ke foot massage. Foot massage selama 1 jam di charge sebanyak 200THB. Habis massage kami terus pulang ke homestay untuk rest. Tamat day2.

DAY 3
Kami plan untuk ke Emerald Pool dangan menaiki moto. So kami mengguna kan waze sepanjang perjalanan. Yes sangat sangat jauh & perjalanan mengambil masa selama 2 jam untuk pergi sahaja. Sangat penat dengan panas terik lagi. Waze sangat membantu untuk ke sini. Pesanan saya agar anda berhati hati menaiki moto kerasa jalan nya agak sesak di Krabi town menghala ke Emerald Pool. Jika anda ingin mengambil package van pun ada, tetapi kami lebih prefer untuk menaiki moto sambil melihat view sepanjang jalan menuju ke sini. Well, cuma penat je la. Huhu.

Sampai di Emerald Pool, kami membayar parking moto berharga 20THB. Entrance fees untuk ke Emerald pool adalah sebanyak 200THB per person. Kami menghabiskan masa di sana selama 2 jam juga. Semasa kami berada disini, orang tidaklah berapa ramai sangat. So dapatlah spend masa mandi lama sedikit.

Selesai mandi, kami terus berjalan menuju ke dalam hutan untuk melihat Blue Pool. Akan tetapi, Blue Pool ini tidak dibenarkan untuk sesiapa mandi di dalam nya. Agak jauh juga route laluan nak ke Blue Pool ni. Mungkin berjalan lebih kurang 20 minit baru sampai ke situ.

Pretty Blue Pool

Us again

Setelah penat dan hari sudah petang, kami terus keluar dan terdapat banyak kedai cenderahati serta restaurant halal di situ. Cenderahati di sini agak mahal juga. Lunch dengan harga 300THB seorang. Setelah habis lunch, kami pulang semula ke Aonang. Di pertengahan jalan, kami berhenti untuk mengisi petrol moto, so harga untuk seorang 60THB. Kami sampai di Aonang pada pukul 6.30 petang.

Setelah sampai, kami rest di homestay sebelum keluar untuk dinner lagi. Dinner kami spend around 300THB per person. Oh ya kalau nak dinner yang sedap, pergi ke night market area Aonang street. Dekat situ cuba cari pancake paling sedap iaitu “Pancake Rotee Yaminlah”.

Habis dinner kami shopping souvenir berhadapan Masjid Aonang. Untuk shopping souvenir, di sini sangat murah berbanding dengan harga di Aonang street. Malah penjual di sini sangat ramah, baik hati & yang penting boleh bargain habis habisan. Saya habiskan dalam 1000THB. Setelah siap shopping, kami terus balik ke homestay. Tamat day 3.

DAY 4
Last day harini, seperti biasa breakfast free di homestay. But just breakfast ringan sahaja. Kawan saya berdua ke Elephant trekking dangan harga seorang 500THB.

Around 11 pagi sempat rush pergi shopping lagi sedikit di Aonang street & sempat massage lagi. Foot massage 200THB tetapi kali ni di spa yang lain. Mostly sepanjang Aonang street memang banyak spa massage. Do some Thai massage without oil. Memang best lega sakit sakit badan !

After massage, ada masa lagi untuk lunch before balik. Last lunch dekat area Aonang street juga. Cost around 300THB per person. Setelah selesai ke semuanya, kami kembali ke Aonang Eco Inn untuk pulangkan semula moto.

Flt KUL pukul 5 petang, mini van datang ke homestay around 3 petang. Mini van memang selesa sebab hanya kami ber5 sahaja dalam mini van tersebut. Harga untuk mini van dari homestay ke airport Krabi berharga 1200THB dan kami hanya membayar 240THB seorang.

Thank you for this wonderful trip guys

Kami selamat sampai di KLIA2 pada pukul 8 malam.

Do email me for more info ; irfannshazwan@yahoo.com

TIPS KRABI.
1. 1. WAKTU DI KRABI ADALAH AWAL 1 JAM DARI MALAYSIA, JADI SILA SETTING PHONE & JAM TANGAN ANDA AGAR TIDAK KELIRU DENGAN WAKTU DI SANA.
2. 2. KALAU BOLEH BOOK HOTEL SIAP SIAP. INI KERANA, AIRPORT SHUTTLE AKAN MENGHANTAR ANDA BETUL BETUL DI HADAPAN PINTU DENGAN HOTEL ANDA.
3. 3. BETTER TO STAY IN AONANG DARI KRABI TOWN.
4. 4. SURVEY DI SETIAP KEDAI TRAVEL AGENCY UNTUK DAPATKAN THE BEST PRICES FOR ISLAND HOPPING TRIP.
5. 5. LINE WIFI SANGAT KUAT & EVERYWHERE SO TAK PAYAH RISAU JIKA TIDAK BELI SIM CARD.